środa, 15 listopada 2023

99 lat temu Władysław Reymont otrzymał literacką Nagrodę Nobla

 

13 listopada 1924 roku Władysław Reymont otrzymał literacką Nagrodę Nobla. Akademia Szwedzka
w Sztokholmie postanowiła nagrodzić Reymonta za powieść „Chłopi”, która przedstawiała życie polskiej wsi przełomu XIX i XX wieku.

„CHŁOPI” - powieść społeczno - obyczajowa publikowana w odcinkach w latach 1902–1908 w „Tygodniku Ilustrowanym”, wydana w latach 1904–1909 w Warszawie w wydawnictwie „Gebethner i Wolff”.

 


Tak swoje zadowoleni i odczucia opisuje Reymont w liście do Wojciecha Morawskiego: 
"Sprawiła mi nie radość, a głębokie wzruszenie. Mówiąc otwarcie […] nie miałem żadnej nadziei. […] Na cóż ja mogłem liczyć? Chyba na jakiś szczęśliwy wypadek. I prawdopodobnie ten jakiś nieprzewidziany wypadek zwyciężył. […] Oszołomiony jestem tą niespodzianką. I w takich okolicznościach przyszła, że wygląda na gorzką ironię życia. Bo na cóż mi to wszystko? Chory jestem, miałem świeżo zapalenie płuc […]. Odszedłem wewnętrznie od świata i spraw jego. Marzyłem jeno o ciszy i możności spokojnego pracowania, jak o największym szczęściu. Naraz otwierają się wielkie drzwi rozgłosu!"

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz